maandag 21 september 2015

Joanna Newsom, "Leaving The City" -- Track Review

Joanna Newsom, "Leaving The City"
Divers
Chamber Folk, Progressive Folk
Release: 23/10/2015

Er klettert regen tegen de ruit. Ergens daar buiten brandt een eenzame lantaarn in een geel-oranje aureool. In elke druppel zit een toon verstopt, en al die druppels vallen in het ritme van de overvloed, maar je hoort enkel wat tegen het glas slaat. In die tonen hoor je een zweem van weemoed, van triestheid, maar ook van hoop en kracht.

Toen de cocon uiteindelijk van rond mijn hoofd verdween, moest ik deze nieuwe track van Joanna Newsom nog eens opnieuw beluisteren. "Leaving The City" is de naam van het nummer, en wat een nummer is me dat, zeg.

Newsom brengt op 23 oktober een nieuw album uit, Divers, vijf jaar na het geweldige Have One On Me (2010). Als ze nog meer gevoel in een nummer stak, ontplofte elke speaker die het probeerde af te spelen, denk ik. De karakteristieke harp is nog steeds aanwezig op deze single, een waar weefgetouw van complexiteit. Samen met Newsoms stem geeft het een briljant resultaat. Haar vocale prestatie is weer scherp en precies, maar ook lichtjes gerond met een beetje meer ruwheid. Wat een prachtnummer. Dit is Muziek, met een hoofdletter.

Het lied begint met een mooie heen-en-weer vloeiende melodie gespeeld op de befaamde harp. Deze melodie wordt geëchood in de zang, en van daaruit bouwt Joanna Newsom een tapijt van kleuren uit. De vocale melodie wordt gebracht met een lichte variatie in toon en tempo. Dat creëert een verrassend en fris geluid waarvan je denkt, "Waar heeft dit al die tijd gezeten in mijn leven?". Het is een geluid dat aan de toon van Ys (2006) herinnert—het heeft iets integers dat ik nog niet vaak gehoord heb. Een erg klein geluid, al bij al: gezelligheid en geborgenheid komen er uit voort zoals je dat bij Chamber muziek verwacht, maar dan geconstrueerd met een buitengewone instrumentatie en met topprestaties.

"Leaving The City" bouwt langzaam hoger en hoger op, tot uiteindelijk een elektrische gitaar mee de lead-melodie speelt. Dit was een aangename verrassing bij de eerste luisterbeurt, en na meermaals opnieuw te luisteren kan ik gerust zeggen dat het een feilloze toevoeging is aan de muziek die Newsom tot nu de wereld heeft ingestuurd. Het klinkt bijzonder modern, maar het heeft een oude ziel. Naar het einde toe, komen er zelfs drums aanzetten, wat nog meer verrast. Ze ondersteunen zonder af te leiden, en ze zorgen voor een bijzonder 'Indie' gevoel.

Thematisch is dit eveneens een topper. Diepzinnige lyrics die voor meerdere interpretaties open staan, zodat je keer op keer weer volop kan genieten van een lied dat andere Folk muziek naar mijn mening gewoon omver blaast, hoewel Timbre recent heel dicht bij de top kwam met hun album Sun & Moon.

Wat een nummer. Diepe waters onder een klein oppervlak. Een echte aanrader!